Gilles Groot

#

THE WORDS ARE NOT IN THEIR PROPER PLACE

Afstudeervoorstelling Gilles Groot | Toneelacademie Maastricht
6, 7, 8 december 2017

Flynn, een beeldend kunstenaar, kan na een herseninfarct niet meer zeggen wat hij denkt. Hij heeft een zware vorm van afasie en zijn geheugen laat hem in de steek.

Zijn herinneringen zijn een labyrint geworden. Telkens opnieuw ziet hij flarden voorbijkomen van zijn leven.

Afwisselende beelden van kort en lang geleden.

Hij ziet zichzelf, zijn zoon, zijn favoriete zanger Bryan Ferry en hoort de stem van iemand uit een ver verleden.

Wie was hij eigenlijk? Heeft hij in zijn leven de juiste keuzes gemaakt? Waarom telkens die teleurstelling?

En waarom vliegen er nu alleen nog maar zwarte wormen om hem heen?

The Words Are Not In Their Proper Place is een voorstelling over de dingen die voorbijgaan, alleen nog maar terugkomen in gedachten, over afscheid nemen, nog een keer jong willen zijn en over de schoonheid van het leven.


Credits

Regie & Concept : Gilles Groot

Spel: Hans van Leipsig & Thomas van Luin

Dramaturgie: Niels Nuijten

Geluidsontwerp: Gilles Groot & Jelle Hoekstra

Coaching: Christophe Aussems

Poster ontwerp: Lies van Damme

Co-Producent: VIA ZUID Talentmakelaar

Geïnspireerd op de spreekstukken Zelfbeschuldiging en Kaspar van Peter Handke

Met dank aan: Het nieuwstedelijk, Toneelacademie Maastricht, Dennis Meyer, Tom Blokdijk & Rene Daniëls

speeldata: 6, 7, 8 december Toneelacademie Maastricht

Naam

Gilles Groot

Jaar

2017

THE WORDS ARE NOT IN THEIR PROPER PLACE

Data

6, 7, 8 december Toneelacademie Maastricht


Samenwerking

VIA ZUID coproductie

Met dank aan Het nieuwstedelijk (be), Toneelacademie Maastricht, Dennis Meyer, Tom Blokdijk & Rene Daniëls



Meer info


#

Gilles Groot

Gilles Groot (NL, 1994) studeert eind 2017 af aan de regie opleiding van de Toneelacademie Maastricht.
Met zijn voorstellingen reflecteert hij op zijn eigen leefwereld van jonge, blanke Nederlander en vergelijkt die met de werelden die hij (nog) niet kent; werelden die worden vertegenwoordigd door fictieve en non-fictieve figuren. Hij zoekt daarbij verbanden die in eerste instantie niet aanwezig lijken te zijn.

Gilles vindt het van groot belang dat het theater altijd opnieuw uitgevonden moet worden. Het theater moet constant over zichzelf als vorm blijven nadenken. Wat is het medium theater, wat kunnen wij ermee en hoe gaan we er in de huidige tijd mee om? Zo onderzoekt hij elke keer weer opnieuw de ruimte waarin zijn voorstellingen zich afspelen, de manieren van spelen en de rol van het publiek.

Gilles Groot begint zijn werkproces meestal met een uitgebreid onderzoek. Hij sprokkelt boeken, theaterstukken, kunstwerken, foto’s, speelfilms, videofragmenten en geluidsopnames bij elkaar. De collage die daaruit volgt, is de basis voor de voorstelling.


In 2015 maakte Gilles in samenwerking met Nora Ramakers de voorstelling Preface over de selfie-cultuur en narcisme, geïnspireerd op de wereldberoemde roman The Picture of Dorian Gray van Oscar Wilde.
Gilles liep in 2016 stage bij Johan Simons die op de toneelacademie Maastricht de afstudeervoorstelling van de vierdejaars acteurs regisseerde en bij De Lankmoedigen in de regie van Joeri Vos (Toneelgroep Oostpool). In datzelfde jaar maakte hij onder het dak van de Veenfabriek de voorstelling Sunset Stories met 7 Syrische vluchtelingen.


In 2017 schreef en regisseerde Gilles zijn eerste afstudeervoorstelling Alles Wat We Wilden over een jonge regisseur die wanhopig bevestiging zoekt bij zijn moeder bij het maken van een theatervoorstelling, geïnspireerd op de Hamletmachine van Heiner Müller.

The Words Are Not In Their Proper Place is zijn laatste afstudeerwerk.