Performancecollectief
King Sisters bestaat uit zussen Joske (1989), Annelie (1992) en Marthe Koning (1996). Alle drie zijn ze podiumkunstenaars met hun eigen discipline en praktijk. Wanneer ze samen op de vloer staan vinden ze elkaar in een unieke muzikale taal, die is ontstaan in hun jeugd.
Een voorstelling van King Sisters stelt je de vraag: hoe verhouden we ons als individu tot het collectief? En kunnen we elkaar vinden, steeds weer opnieuw? Dit thema zit diep in hun DNA. Ze romantiseren hun familieband niet, maar geven juist ruimte aan schuring. Met hun zangstemmen als vertrekpunt creëren ze kunstzinnige, niet-alledaagse, a-capella performances waarin ze elkaar, vanuit hun eigen disciplines, steeds uitdagen. Terugkerende thema’s in de voorstellingen zijn de rol van het vrouwelijk lichaam en stem, de spanning tussen individu en collectief en de relatie tussen performer en publiek.
Hun ideologie is om een blauwdruk te zijn voor samen leven. Waar het schuurt, zoeken ze elkaar nog eens op in plaats van weg te gaan. Hun jeugd kent gouden momenten en inktzwarte dalen; het is hard werken om een familiebedrijf te zijn. Steeds opnieuw kijken ze elkaar aan. Hiermee willen ze inspireren. Dit doen ze door zachte gestes op het podium te maken. Geen politiek pamflet, maar oprechte pogingen. King Sisters gaan voor radicale transdisciplinariteit zonder hiërarchie tussen de kunstdisciplines.
Meer info:
website King Sisters
VOORSTELLINGEN
De Ruimte Tussen Ons – Annelie Koning »
Annelie is een zangeres en houdt heel erg van zingen voor een publiek. Maar wat moet ze als het ene nummer afgelopen is, en het volgende nog niet begonnen? Er wordt verwacht dat ze iets vertelt. Maar wie is ze, en wat heeft ze te vertellen? Ze vraagt zich af wat er gebeurt als ze wacht tot ze weet wat ze wil zeggen.
In deze a capella performance probeert Annelie de akelige ruimte tussen het ene lied en het andere te overbruggen. En de ruimte tussen zichzelf en het publiek. Plots gaat het over haar familie en het uit elkaar vallen van haar wereld. Zo wordt De ruimte tussen ons een ritueel over ons verlangen.
Concept en spel Annelie Koning, eindregie Sanne van Rijn, mentor Bart van den Eynde.
Productie: Stichting King Sisters, coproductie VIA ZUID
What Pessoa Taught Me – Marthe Koning »
Hoeveel verschillende stemmen kan je tegelijk zijn? En hoe klinken die dan? De Portugese dichter Fernando Pessoa versnipperde zijn bestaan en zijn poëzie over verschillende personen. Elke persona is een andere poëtische ontsnappingstrategie.
Marthe Koning zoekt naar al deze verschillende identiteiten. Ze doet Pessoa’s gedichten: soms grommend, soms zingend, soms fluisterend. Ze zoekt naar de verschillende versies van Pessoa maar komt vooral die van haarzelf tegen. Via Pessoa’s woorden vindt Marthe een grenzeloosheid: wanneer ben je jezelf en wanneer ben je een plaats, slechts, waar gevoeld wordt of gedacht.
Concept en spel Marthe Koning, met dank aan Boris de Klerk, Hildegard de Vuyst, Erik van de Wijdeven en Mooni van Tichel.
Productie: detheatermaker, Coproductie VIA ZUID, Partners Workspace Brussels & stichting King Sisters
Close to Harmony – King Sisters »
Zo nauw als de levens van deze drie zussen met elkaar verbonden zijn, zo dicht bij elkaar laten ze hun stemmen klinken in een harmonie. Maar wie goed luistert, hoort dat één stem net een beetje vals klinkt.
Hoe dichter ze bij elkaar komen, hoe harder ze voor hun samenklank moeten vechten. Hoe dichtbij is te dichtbij? Waar begint het te wringen? En is het niet juist die schuring die de relatie eigenzinnig maakt? In deze fysieke, acapella performance kruipt het drietal dicht op – en misschien zelfs ín – elkaars huid. Beïnvloed door Meredith Monk, ritualistische samenzang en close-harmony muziek leggen ze hun verlangens naar en angsten voor intimiteit bloot.
De zussen Joske (actrice), Annelie (vocalist) en Marthe Koning (fysiek performer) vormen samen collectief King Sisters. Met hun zangstemmen als vertrekpunt creëren ze kunstzinnige, niet-alledaagse, muzikale performances waarin ze elkaar steeds uitdagen vanuit hun eigen disciplines. Met hun heldere klanktaal ontroeren en verontrusten ze je. Zo hoopt dit trio je te laten voelen dat het persoonlijke, zoals je stem of je familie, direct verbonden is met de wereld waarin we leven.
Credits
Tekst/spel/muziek/concept: Joske, Annelie en Marthe Koning
Eindregie: Jessie L’Herminez
Dramaturgie: Justa ter Haar
Eindcompositie: Boris Bezemer
Kostuum: Akelei Loos
Scenografie: Han Ruiz Buhrs
Technische productie: Neal Groot
Productie: Floor Öfner
Festival Cement Productie
Mede mogelijk gemaakt door: Via Zuid, Grensverleggers, Het Cultuurfonds, NORMA, AFK, Dioraphte
met dank aan: BUDA, De Grote Post, Het Nationale Theater / Zaal3
Rebuilding a voice »
In Rebuilding a voice deconstrueren drie zussen de stem, op zoek naar meerstemmigheid. Via klank en fysiek spel breken de King Sisters nieuwe vormen open, geïnspireerd door hedendaagse muziekgenres van klassiek, jazz tot pop. Zo leggen ze de veelkleurigheid van de menselijke stem bloot.
Hoe verhoud je je tot een veelheid aan constructies? We grijpen de vrouwelijke stem bij de lurven, ontkrachten de prestatiemaatschappij en bevragen de vrijheid van een underground cultuur. Is het mogelijk je eigen stem te hebben binnen een bestaande mal?
Vanuit een divers scala aan transformaties doen we een voorstel voor een utopische, meerstemmige maatschappij.
“Hear all voices at variance, hear all songs roared out at once”
– Susan Sontag in a letter to Patti Smith
Een voorstelling van King Sisters begeeft zich op het snijvlak van concert en performance. Hun muzikale chemie valt naadloos samen met hun zussen-dynamiek. Een monoloog wordt onderbroken door een zangstuk, een zangstuk onderuitgehaald door een performance. Centraal staat het onderzoek ‘individu temidden van het collectief’.
Naast hun collectieve werk, maakt dit trio ook individueel werk binnen hun eigen disciplines; actrice en theatermaker Joske, vocalist en componist Annelie, beeldend kunstenaar en performer Marthe. In hun collectieve werk is de stem de verbindende factor.
Credits
Tekst/spel/muziek/concept: Joske, Annelie en Marthe Koning
Eindregie: Jessie L’Herminez
Dramaturgie: Elowise Vandenbroecke
Componist: Janne Piksen
Kostuum: Akelei Loos
Licht- en geluidsontwerp: Neal Groot
In samenwerking met: Festival Cement en VIA ZUID
Recensie Theaterkrant: ‘A-capella-theaterconcert over het terugclaimen van je stem’