Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

Gavin-Viano

Gavin-Viano

Regisseur / performer / choreograaf

Gavin-Viano is vierdejaars regie-student aan de Toneelacademie. Onlangs sloot hij succesvol zijn regie-assistentie af bij Toneelgroep Oostpool en was hij tevens Stagiair Adviseur bij het VSBfonds. Inmiddels is hij Part-time Research Adviseur bij dit fonds. Hij ontving na zijn studie aan Codarts in 2012 vier scholarships om te studeren aan The New York Film Academy in New York City. Hij kreeg zijn eerste kansen in de voorstellingen Grease (Vorst Nationaal) en in Yab Yum (Koninklijk Carré). In 2014 ging hij aan de slag bij Stage Entertainment als Dipper Riley in de voorstelling Rocky Das Musical (Hamburg). Vervolgens speelde hij van 2016 tot 2018 in de politieke voorstelling Ragtime Das Musical (Staatstheater Kassel, Braunschweig en Oper Graz).

Deze jonge maker ensceneert kunstproducties met maatschappelijke urgentie. Zijn werk valt onder grass roots initiatieven; hij kaart bepaalde thematiek en problematiek aan die in zijn gemeenschap van hoog belang zijn. Het doel is om verandering, inzicht en/of herkenning teweeg te brengen. Nederlands theater toegankelijk maken voor zijn gemeenschap is tevens zijn missie. Hij maakt voor jong en oud, echter specifiek voor mensen zoals hij. Mensen die nooit een stem kregen in het theaterlandschap, mensen die zich niet welkom voelden in de cultuursector en mensen die zichzelf in geen enkele vorm terugzagen in westerse verhalen.

Deze missie sluit aan bij zijn onderzoek naar het ensceneren van stukken die anti-white-male-gaze zijn. Daarnaast gaat hij op zoek naar de intersectionialiteit van zijn personages. Vervolgens creëert hij een wereld waar taal, lichaam en geluid als een eenheid samenvloeien.

VOORSTELLINGEN

Ach Mijn Wederhelft »

Je bent opgeleid, je bent gezond, je bent ambitieus, je bent geen model, maar je bent wel blij met hoe je eruitziet, je bent gay en je hebt drie beste vriendinnen die plotseling gaan trouwen. Je begint te twijfelen aan jezelf en het gemis van een partner wordt steeds groter. Je bent een klungel op dating apps en in het echt ben je ook een klungel, want je weet niet hoe je je moet gedragen op een date. Dit is de crisis van Jordan, de millennial die op zoek is naar zijn wederhelft.

Ach Mijn Wederhelft is een modern stuk dat is geschreven door J. Harmon en is vertaald en bewerkt door Gavin-Viano. Teksttoneel over een tijd waarin de technologie sneller en sneller gaat en waarin wezenlijke aspecten van het leven juist zeer traag lijken te gaan. Wifi, WeTransfer, AirDrop, appjes, uploaden, downloaden, opladen, converteren, exporteren; allemaal veranderingen die de dagelijkse bezigheden net wat aangenamer lijken te maken.

De protagonist van dit stuk snakt naar het toepassen van zulke vooruitgangen, niet op technologie, maar op zijn sexappeal. Hij moet en zal de liefde van zijn leven vinden. En krijgen. En hebben. En vasthouden.

Ach Mijn Wederhelft vertelt het verhaal over Jordan, een homoseksuele jongeman die geconfronteerd wordt met het feit dat zijn drie vrienden het huwelijksbootje instappen. Bruiloften zijn vreemd, echter heel intiem en kwetsbaar. Iedereen is gestresst, druk en vooral bezig met de twee tortelduifjes die ‘ja’ zeggen. Niemand is gefocust op Jordan en niemand geeft hem aandacht. Bruiloften zijn feesten waar veel singles aanwezig zijn. Feesten waar altijd een raar iemand ergens op de achtergrond onopvallend probeert te ‘zijn’. Dat is Jordan. De existentiële vragen hebben al gauw de overhand.

Een stuk door millennials voor millennials over millennials; in al hun geuren en kleuren.
Door het verhaal heel specifiek te vertalen naar het hier en nu worden vele universele thema’s aangeraakt: een jongeman van niet-westerse afkomst, in de twintig die in de marketingbranche werkt en die zich omringd heeft met allemaal vriendinnen. Succesvol, maar toch nog niet gelukkig.

Het gaat niet over sprookjesfiguren, 19e-eeuwse boeren, of Mary Poppins taferelen. De grotere thema’s in dit stuk zijn schoolrelaties, relaties tussen homo- en heteroseksuelen, seksualiteit, identiteit, keuzes, zelfreflectie en wijsheden van het moderne leven. Maar bovenal belicht het wezenlijke verhalen van groeperingen die te snel worden vergeten. De objectives* van de personages zijn voor de performers erg interessant om te spelen. Het stuk is zo geschreven dat de performer wordt uitgedaagd om alle doelen van de personages voelbaar te maken.

Dit stuk laat andere perspectieven zien. Het gaat nu niet om de hetero protagonist en haar gay best friend als aanhangsel. De protagonist is. De protagonist werkt. De protagonist houdt van. En zijn geaardheid is een bijzaak, het wordt echter wel erkend. Voor mij is dit belangrijk. En de uitdaging ligt dus ook in de universele thema’s van zijn leven benadrukken. Een gayguy is meer dan alleen gay.

*Deze dramaturgische term wordt in het Engels gebruikt om aan te geven wat een personage op korte termijn wil.

Team Ach Mijn Wederhelft

Ach Mijn Wederhelft is een coproductie met het Bijlmer Parktheater & VIA ZUID.

Personages
Mitch Wolterink: Jordan | Dahiana Candelo: Laura | Kimberley Agyarko: Vanessa | Claire Hordijk: Kiki | Chrisje Comvalius: Iléne | Harun Balci: William/Mehmet/Tony  | …: Vladimir/Evan/Rogier

Catering: Elines Kitchen | Coach vertaling: Rik van den Bos en Anna Luyten | Dramaturg: Nuno Blijboom | Mentor: Aram Adriaanse | Pianist: Joachim Henriëtta | Productieleider: Jostha Delima | Scenograaf: Olaf Mensink | Stylist: Indy Koele | Maatschappelijke partners: Club Jako, COC, Levanto

-- lees meer »
single-makers.php