Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

Mami Izumi

Mami Izumi

Danser / choreograaf

Mami (1987) is geboren in Kobe Japan. In 2005 sloot ze zich aan bij Homura Tomoi Ballet Company en runde tegelijkertijd een eigen balletschool in Osaka, Japan.

In 2012 begon ze aan het professionele dansprogramma op SEAD (Salzburg Experimental Academy of Dance) in Oostenrijk en in datzelfde jaar werd ze geselecteerd om daar te werken in het BODHI project, een artist in practice dansprogramma.

Het stuk Sens Interdit van Anton Lachky uit dat BODHI project is sinds 2013 op tour en al in meer dan 15 landen te zien geweest. Mami eindigde haar studie aan SEAD in 2014 en werkte met compagnie Laroque / Helene Weinzierl.

In september 2014 danste ze in het stuk All Tomorrow’s Parties in Steirischer Herbst Festival van Need company/ Jan Lauwers en Grace Ellen Barkey. Ze bezochten met deze voorstelling Sarajevo (Bosnië), Montpellier (Frankrijk) en Brussel (België).

In 2015 verhuisde Mami naar Maastricht waar ze met GOTRA / Joost Vrouenraets werkte. Ze danste in de productie Charlie Goes en ontwierp een kostuum voor een 28km dans marathonproject ‘Kokoro‘, speciaal uitgevoerd voor TEDxMaastricht. Begin 2016, danste ze in Pandora een samenwerkingsproject tussen Theater Aachen en GOTRA / Joost Vrouenraets.

Cotton was Mami’s eerste eigen dansvoorstelling, Blind Walk haar tweede waarbij Joost Vrouenraets haar coachte. Met Roshanak Morrowatian werkt ze aan Polished, een performance die in 2019 in première gaat.

Meer info

website Mami Izumi

-- lees meer >>

VOORSTELLINGEN

Polished


fotografie: Jonas Löllman

‘The high point of civilization is that you can hate me and I can hate you but we develop an etiquette that allows us to deal with each other because if we acted solely upon our impulse we’d probably go to war.’
Stanley Crouch

Polished is een dansvoorstelling van Roshanak Morrowatian (Iran) en Mami Izumi (Japan) waarin de thema’s beleefdheid en harmony centraal staan. We zijn als samenleving zo heftig aan het communiceren dat we vaak vergeten hoe we communiceren. De huidige maatschappij is gebaseerd op efficiëntie en snelheid, is er nog plek en tijd voor beleefdheid?

Mami en Roshanak: ‘We zien het een noodzaak terug te keren naar gemeenschappelijke en fundamentele behoeftes, harmony. Om een prioriteit te maken van wat momenteel als secundair belang wordt beschouwd .

-- lees meer »

Fukan – bird’s eye

In het kader van Co-Laboration worden elk jaar speciaal voor het jongerenprogramma GENERATION2 van het Schrit_tmacher Festival projecten geïnitieerd en gecreëerd. Voorstellingen gemaakt door choreografen met jonge danstalenten uit Nederland en Duitsland.

Voor de 4de editie ging Mami aan de slag met dansers van de urban dansschool HFC.

Choreografie : Mami Izumi, Jop Vermeesch
Sound Design/compositie: Brendan Gijzen
Kostuums: Mami Izumi
Lichtontwerp: Jean-Lou Caglar, Mami Izumi

Een coproductie van VIA ZUID en Huis voor de Kunsten in samenwerking met Schrit-tmacher festival

 

Vooronderzoek Polished

BROEDPLAATS Heerlen | presentatie vooronderzoek Roshanak Morrowatian & Mami Izumi

Samen met Roshanak Morrowatian onderzoekt Mami Izumi de beleefheidregels en omgangsvormen die al dan niet als prettig ervaren worden en respect creëren. Omgangsvormen die ook een eigen leven kunnen gaan leiden. Wat in de ene cultuur gepast is, kan in een andere cultuur als faux pas worden gezien. De huidige maatschappij is gebaseerd op efficiëntie en snelheid, is er nog plek en tijd voor beleefdheid? En hoe gaan we eigenlijk om met de etiquette van andere culturen?

Kom kijken en praat met hen mee over de voorstelling die het moet gaan worden…

Winternights 2017 – SoAP/VIAZUID

 

Cotton

Een live solo-optreden op het snijvlak van dans, installatie en mode. Een mix van design, poëzie en beweging.

De fijne, secure en dansante bewegingen van handen en voeten van vrouwen aan een weefgetouw verleidden en inspireerde de jonge Japanse Mami Izumi tot het maken van Cotton.

De connotatie Penelope’s list ligt voor de hand, maar voor Mami Izumi wakkerde het weefgetouw vooral haar bewondering aan voor de aandacht, overgave en inspanning die het maken van kleding eertijds vereiste.

Mami Izumi vond een creatief partner in dit proces met veelbelovende modeontwerper Verena Klein, die tekent voor het kostuum van Cotton.

Credits

Concept & choreografie: Mami Izumi
Kostuum: Verena Klein
Installatie ontwerp: Joost Vrouenraets & Mami Izumi

Scenefoto’s: Audrey Wang

Portretfoto: Felix Baumsteiger

Videografie: Simon Bus
Productie: GOTRA
Coproductie: VIA ZUID
Regie: Joost Vrouenraets

Te zien:

17 augustus 2017 Limburg Festival Roermond

17 sept 2017 Cultureel Lint Weert

Blind Walk

Blind Walk is een unieke experimentele performance in de publieke ruimte waar publiek en spelers samenkomen om samen de performance te co-creëren.

Tijdens deze voorstelling loopt het publiek in een openbare ruimte rond met gesloten ogen. Een ruimte die ontworpen is naar ons dagelijks normale leven, geen speciale performance setting om onconventionele zintuiglijke ervaringen te bereiken. Het gaat juist om een zo herkenbaar mogelijke setting.

Het publiek maakt tijdens de performance, vergezeld door een gids, een reis die de lichamelijke zintuigen op een ongekende manier aanspreekt en nieuwe sensaties teweegbrengt over de wereld waarin we wonen.

Hoeveel informatie krijgen we door niet te zien?
Wat voelt ons lichaam zonder te zien?
Wat ervaren we in het dagelijks leven?

De uitvoering creëert tijd en ruimte waarin de focus van buiten naar binnen verschuift.
Tegelijkertijd ervaren we dat we als mensen ons steeds bewust zijn van onze dagelijkse interactie met dingen en de directe omgeving.

Credits

Concept en regie: Mami Izumi
Advies: Joost Vrouenraets, Yvette van de Slik
Kostuum: Verena Klein
Foto en ontwerp: Audrey Wang, Mami Izumi
Geproduceerd: Gotra / Joost Vroueanraets
Coproductie: VIA ZUID
Ondersteund door FASHIONCLASH festival

Te zien:

FASHIONCLASH Festival 2017, 30 juni 2017

 

Cotton-in between white and grey

Een live solo-optreden op het snijvlak van dans, installatie en mode. Een mix van design, poëzie en beweging.

De fijne, secure en dansante bewegingen van handen en voeten van vrouwen aan een weefgetouw verleidden en inspireerde de jonge Japanse Mami Izumi tot het maken van Cotton.

De connotatie Penelope’s list ligt voor de hand, maar voor Mami Izumi wakkerde het weefgetouw vooral haar bewondering aan voor de aandacht, overgave en inspanning die het maken van kleding eertijds vereiste.

Mami Izumi vond een creatief partner in dit proces met veelbelovende modeontwerper Verena Klein, die tekent voor het kostuum van Cotton.

Cotton is het eerste project waarin choreograafJoost Vrouenraets /GOTRA onder auspiciën van VIA ZUID optreedt als coach van een jonge opkomende maker.

‘Cotton [sample c6283-01]’ wordt tentoongesteld tijdens FASHIONCLASH 2016 en is als voorstelling te zien tijdens Musica Sacra Maastricht, september 2016.

Concept & choreografie: Mami Izumi
Kostuum: Verena Klein
Installatie ontwerp: Joost Vrouenraets & Mami Izumi
Videografie: Simon Bus
Productie: GOTRA
Coproductie: VIA ZUID
Regie: Joost Vrouenraets

Samenwerking
Musica Sacra Festival, VIA ZUID (co productie), GOTRA/ Joost Vrouenraets en FASHIONCLASH Festival.

Te zien, 2016:

8 & 9 sept PAS+ Maastricht

Musica Sacra Festival

16 (try out)

17 sept 14.00 uur avant-première,

18 sept 20.00 uur première

Nadien is de voorstelling nog op tal van plekken gedanst.

 

 

single-makers.php